درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 06:32:4 FA | AR | PS | EN
اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1398/03/12 - 22:29:2
تعداد بازدید: 671
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جزیرۀ رفاه در آسیائی مرکزی

بزرگترین کشور در آسیائی مرکزی (قزاقستان) برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام آمادگی میگیرد.

با گذشت 30 سال از استقلال این کشور جوان، انتخابات 2019 قزافستان یک انتخابات جالب خواهد بود، چرا که بعد از 30 سال رهبری این کشور توسط نورسلطان نظربایف، در حالی که تاریخ ریاست جمهوری وی سال آینده به پایان می رسید، وی قبل از وقت از سمت خود کنار رفته و زمینه را برای نسل بعد قزاقستان آماده ساخت. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری 2015 قزاقستان، نظربایف توانسته بود با 98درصد آرای مردم کشورش به پیروزی برسد. جالب اینجاست که معمولا در جمهوری های شوروی سابق، قدرت به طورداوطلبانه واگذار نمی شود، می توان گفت آقای نظربایف این سنت را در بین رهبران منطقه شکستانده است.

میراثی که از نظربایف در قزاقستان به جا ماند

وحدت ملی: دستآورد مهم قزاقستان در دوران زمامداری نظربایف، که در آن بیشتر از 100 نژاد و قوم مختلف زندگی میکنند - صلح و تفاهم بین القومی و ملی میباشد. و این قابل تعجب نیست: بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، تقریباً در هر کدام از کشور های آسیائی مرکزی اختلافات نظامی قومی رخ داد. اما قزاقستان با رهبری نظربایف توانست از افتادن به دام تفرقه و اختلاف داخلی دوری کند.

پیشرفت اقتصادی: حفظ ثبات برای قزاقستان که دارای ذخایر خوب نفت و سایر منابع طبیعی است، اجازه داد تا در مدت زمان کوتاه اقتصاد خود را ثابت و به گونه فوق العاده بلند ببرد، اقتصادی که در اوایل سال های 1990 در پائین ترین سطح بود. جمهوری های همسایه این کشور، جایی که درگیری های خونین بعضی اوقات منجر به تغییر رؤسای جمهور و دولت ها، هرج و مرج و افت اقتصادی گردید، درس خوبی برای قزاقستان شد. درست در همان زمان، نورسلطان نظربایف اولین رئیس جمهور قزاقستان اصول معروف خود را بکار انداخت: «اول اقتصاد، بعداً سیاست».

پنهان نیست که روش های رهبری نظربایف اکثراً مورد انتقاد غرب قرار میگیرفت. بعضی سیاستمداران وی را به دیکتاتوری متهم نمودند، هم چنین  به عدم رشد نهاد های دموکراتیک، منتقدین اظهار می داشتند که صلاحیت های رئیس جمهور زیاد هست... اما زمان اعتبار و درستی مسیر انتخاب شده توسط نظربایف را نشان داد. امروزه قزاقستان از جمله اندک کشورهای بعد از فروپاشیدن اتحاد شوروی است، که توانسته سیاست خود را به مسیر درست جهت دهد. و شواهد نشان می دهد که نظربایف، به عنوان رئیس جمهور مردمی این کشور و بعنوان تکیه گاه مردم عمل نموده و قزاقستان را در مسیر درست هدایت کرد. وی دولتی تشکیل داده بود که نه تنها برای قزاق ها مصدر خدمت باشد، بلکه برای همۀ اقوامی که در سرزمین قزاقستان زندگی می کنند، مفید واقع شد.

قزاقستان قدرتمند: نورسلطان نظربایف افق قدرت محکم و مؤثر را ساخت، که توانست مردم قزاقستان را از طوفان های اقتصادی و سیاسی بیرون بیاورد. در قدم اول به کمک ثبات اجتماعی و اقتصادی و در قدم دوم به کمک منابع طبیعی خود، قزاقستان توانست آن مقدار سرمایه گذاری را جذب کند که تمام کشور های آسیائی مرکزی یکجا نتوانسته اند.

قزاقستان برنامه های بلند مدت را در پیش گرفت- ورود به فهرست سی کشور پیشرفته جهان - و خیلی زود به عمل نمودن به این برنامه ها رو آورد، و اینگونه شد که به موفقیت های زیادی دست یافت.

چرا رئیس جمهور نظربایف استعفا داد؟

در این برهه حساس نورسلطان نظربایف از ریاست جمهوری قزاقستان استعفا داد، آن هم به صورت داوطلبان و در حالی که یک سال از ریاست جمهوری وی باقی مانده بود! در این حالت جای سوال است: چگونه؟ و چرا؟

بدون قید و شرط، این اقدام نظربایف را جامعه قزاقستان با احتیاط پذیرفت. بخصوص شهروندان اقلیت، خود را ناراحت احساس کردند. «آینده ما چی خواهد شد؟»، «چی تحولات انتظار ما را خواهد داشت؟» - این ها سوالاتی است که مردم مخصوصا اقلیت ها در قزاقستان در رسانه های همه‌گانی علناً مطرح می کردند. در روز های اول استعفای نظربایف فضای پر اضراب تمام عرصه های زندگی مردم را گرفته بود. اما بسیار زود، حکومت تصمیم و اهداف خود را واضح ساخت.

بر اساس دستور قانون اساسی قزاقستان، بعد از رفتن نظربایف ریاست دولت به قاسیم-ژورمات توکایف رئیس سنای پارلمان قزاقستان انتقال یافت، که یکی از نزدیک ترین همکاران نظربایف بود و آنها به صورت مشترک، فعالانه در ساختن قزاقستان همگام بودند. ناظران این دوره حوادث را به عنوان تایید تلاش قزاقستان برای تداوم و ثبات در سیاست داخلی آن ارزیابی کردند.

چندی قبل آقای «توکایف» بخاطر طی مراحل قانون اساسی این کشور و حق رأی مردم قزاقستان، طی بیانیه‌ای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام را در قزاقستان در تاریخ 9 جون سال روان اعلام کرد. وی در در بیانیه خود تضمین نمود که «انتخابات آزاد و شفاف برگزار خواهد شد».

قزاقستان در آستانه انتخابات

اکنون در قزاقستان روند نام نویسی کاندیدان برای انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد. بر اساس قوانین انتخاباتی این کشور، هشت تن میتوانند نامزدی خود را برای کرسی ریاست جمهوری اعلام نمایند، این افراد باید نمایندگی از احزاب و نهضت های مختلف نمایند، از جمله اپوزیسیون در این کشور.

تمام نامزدان ریاست جمهوری قزاقستان باید متولد این کشور باشند، و شرایط ذیل را دارا باشند: در 15 سال اخیر در قزاقستان زندگی کرده باشند، دارای تحصیلات عالی باشند، مسئولیت جرمی نداشته باشند، به جرم دست داشتن به فساد محاکمه نشده باشند و دارای حق کامل انتخاباتی باشند.

هر نامزد باید 118140 امضا از 12 منطقه و شهر های بزرگ بخاطر حمایت خود جمع آوری نمایند. برای ثبت نهای به عنوان نامزد ریاست جمهوری برعلاوه جمع آوری امضا، دو سند دیگر را نیز ارائه نمایند: تصدیق صحی و سند ثبت درآمد شخصی و درآمد فامیل.

پیش بینی نتایج انتخابات قزاقستان دشوار است. اما اینکه قزاقستان در چشم انداز نزدیک نقش لوکوموتیف منطقه آسیائی مرکزی را بازی خواهد کرد، هیچ شکی نیست. در طول سالهای استقلال قزاقستان، به لطف وحدت و سطح بالایی خودآگاهی عمومی در این کشور، اصل نظام در قزاقستان چنان ریشه دوانیده که به نظر نمی رسد با انتخاب هر کاندیدی از سوی مردم به عنوان ریاست جمهوری این کشور، بلاتکلیفی‌ی در سیاست داخلی و خارجی قزاقستان بوجود بیاید.

انتهای مطلب  

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/11401


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.